TUJUH RAHSIA PENULISAN
November 03, 2020Tujuh rahsia penulisan daripada penulis-penulis terbaik seluruh dunia.
1. Penulis terbaik berjuang untuk menguasai diri sendiri. "Mahukah kamu
mempunyai empayar yang hebat? Diperintah oleh kamu sendiri?” Publilius Syrus. Penulis yang sentiasa bergantung
kepada tenaga/semangat orang lain (loser that always relies on inspiration from
others to get to work), atau mengatur diri dan melaksanakan target yang telah
disusun. Jika mahu menulis, kuasai diri kamu sendiri. Tiada sesiapa yang
sempurna namun mampu menguasai diri adalah seseorang yang boleh mendominasi
industri. (Tip ini bagus namun
setiap penulis mempunyai personaliti yang berbeza. Cari kekuatan personaliti
kamu dan baiki kekurangan yang ada.)
2. Penulis terbaik adalah orang yang sentiasa membaca buku
terbaik. “Banyak membaca.
Membaca dapat membantu. Baca apa saja yang kamu mampu capai.” JK Rowling. Jika kamu tidak
membaca bahan mentah terbaik dan semua input, bagaimana kamu ingin menghasilkan
output yang hebat? Sentiasa mencari bahan bacaan yang sesuai keperluan. (Jika membaca
sesuatu bahan yang memerlukan fakta, cari jurnal, buku atau kajian yang
disahkan. Okey, salah satu cara. Masuk ke website universiti. Banyak bahan
free. Kemudian, gunakan fakta itu untuk mewujudkan fantasi (rekaan termasuklah
teori). Pernah tengok review pembaca mengatakan dia belajar sesuatu yang baru
dan menerima itu sebagai pengetahuan baru walhal dalam fakta kamu mewujudkan
fiction tanpa pembaca sedari. Manipulatif dalam penulisan. Tapi hati-hati,
jangan mewujudkan sebarangan ideologi yang memudaratkan. Kamu berjaya
menghidupkan cerita namun kita tak nak sesetengah pembaca jadi taksub.)
3. Penulis mempunyai pengalaman terjun secara terus ke dunia
sebenar. Merasai sendiri
pengalaman yang sebenar yang selama ini dikaburi oleh digital filters, sumber
rujukan dan media. Jika berpeluang,
rasai sendiri. Cari cabaran dan pengalaman baru. Kamu terpaksa berhadapan
dengan idea-idea baru kerana pengalaman-pengalaman itu. Itu sesuatu yang bagus. (Namun, jika tidak sanggup
melakukannya, banyakkan membaca atau dengar terus pengalaman orang lain. Jika Sya, mana-mana
method sya okay. Contohnya, pergi ke lokasi yang pernah meragut nyawa orang. Sya
tak perlu melalui peristiwa itu dulu untuk tahu perasaan itu. Sya pernah ke
lokasi perlombongan ketika waktu hujan seorang diri. Suara lolongan anjing,
katak dan ketika itu waktu petang sudah terlalu lewat. Air yang keluar deras
dari liang-liang bekas korek. Ia memberi sensasi dan kuat melekat di kepala.
Membayangkan di bawah lapisan tempat kita berpijak adalah tempat berbahaya yang
mungkin roboh. Bagi sya ia membantu mengaktifkan rasa empati dan logik pada
masa yang sama secara terus.
Namun jika kamu
berpesonaliti yang seimbang, mempunyai rasa empati yang tinggi dan pemikiran
logik yang luar biasa, Jugmental yang baik, tidak perlu turun ke lokasi jika
tidak mahu. Hanya cukup baca kerana kamu mudah meresap semua. Elemen ini sangat
penting dalam penghasilan karya yang baik.)
4. Menulis setiap hari. Klise tapi ia benar.
Salah seorang penulis prolifik yang obses menulis setiap hari ialah Stephen
King. Kamu boleh menerbitkan beratus buah buku jika menulis setiap hari. (Ya, menulis setiap
hari namun bukan semua penulis boleh menulis dengan cepat kerana setiap penulis
ada prosesnya sendiri dan tanggungjawab lain. Lihat juga motivasi penulis.
Adakah kuantiti lebih utama dari kualiti kerana salah satu akan menjadi korban.
Jika kuantiti dan kualiti seiring, anda hebat. Dan penulis Stephen King sudah
menulis berpuluh tahun. Mungkin maksudnya di sini ialah sentiasa konsisten.)
5. Tidak takut menunjukkan emosinya. “Tiada tangisan
daripada penulis, maka tiada tangisan daripada pembaca. Tiada kejutan daripada
penulis, tiada kejutan daripada pembaca.” Robert Frost. Apabila kamu menulis
sesuatu yang membuatkan kamu sendiri menangis, maka kamu berjaya melakukan
babak itu. Jka kamu menulis sesuatu yang kamu sendiri terkejut, maka kamu
berjaya melakukannya. Rasa itu akan mengalir dan ditanggung oleh pembaca. (Namun, hati-hati.
Terlalu beremosi sehingga gagal mengawalnya boleh mencacatkan persembahan di
dalam karya. Sentiasa baca berulang kali setiap bahagian (susun cerita) dan
ekspresikan dengan bergaya.”)
6. Menulis tentang hal yang dibenci oleh budaya dan
masyarakat. Sesuatu yang kamu
tulis yang membuatkan masyarakat tidak selesa. Menulis tentang budaya yang
tidak sesuai dengan budaya kita.(Bukan semua
penerbitan memberi kebebasan kepada penulis untuk membawa cerita yang sensitif.
Bagi sya, jika kita tidak mahu terlibat dalam kitaran itu, tulis saja cerita
biasa tapi luar biasa. Macam mana tu? Baca karya-karya penulis yang tidak
melawan dua perkara ini namun menghasilkan naskah yang laris. Namun, jika ingin
mencuba, pandai-pandailah merangka cerita itu supaya tidak kelihatan terlalu
memaksa atau ceramah pembaca menerima apa yang mereka benci. Sepanjang proses
bacaan itu mereka akan sedikit demi sedikit memahami motif penulis ingin
sampaikan. Jika kamu mampu melakukannya, great point buat kamu.)
7. Tidak memiliki pendidikan menulis secara formal. “Jangan politikkan
imaginasi.” Camille Paglia. (Maksudnya di sini,
imaginasi. Bagi sya, urusan imaginasi itu terpulang setakat mana penulis mampu
membawa cerita dalam khayalannya. Namun, pendidikan ada kepentingannya sebagai
alat. Berlatih menulis menggunakan alat itu dan asah imaginasi itu
bersama-sama. Imaginasi yang paling berharga dan istimewa kerana ia tidak boleh
diajar melalui sibilus.)
Kredit: Terjemahan: Syasya (pendapat penulis)
Nota Syasya
11.17 PM
0 comments