­

GET A PUBLISHER or SELF-PUBLISH

March 18, 2021

 

Hello, tetamu blog. Jika anda sudah sampai ke sini, bermakna anda sedang memikirkan pilihan untuk menerbitkan karya. 

Ketika saya menjadi penulis baru, soalan ini juga sering bermain difikiran. Saya sangat gementar ketika mengambil keputusan untuk meletakkan anak-anak (manuskrip) saya dibawah jagaan orang lain. Kerana keputusan itu menentukan masa depan kamu sebagai penulis.

Sebenarnya saya sudah memberikan jawapan didalam post proposal karya fiksyen yang disukai editor. Tidak sukar untuk menerbitkan karya. Hantar saja proposal atau manuskrip, tunggu saja penilaian daripada pihak rumah penerbitan. Jika ingin menerbitkan sendiri, pilih cara swaterbit.

Penulis boleh membuat pilihan sama ada ingin memilih salah satunya atau menggunakan kedua-dua cara untuk projek berbeza. Mari kita kupas pro dan kon dikedua-dua pilihan.

Saya sedang mendengar lagu BlackPink, You Never Know sambil mengimbas kembali memori suka duka menerbitkan karya. Itu semua pengalaman. Ya, cuaca baik hari ini. Hujan lebat sama seperti kisah lalu dalam perjuangan ini. Fufufu Sobs...

#ASK: Apa yang saya selalu nampak, pelajar UUM banyak yang berbakat dalam bidang penulisan terutama penulisan berkisarkan kisah seram. Boleh tak Syasya kongsikan sedikit bagaimana mereka hendak menerbitkan buku hasil penulisan mereka? Mungkin ada cara dan tips daripada Syasya sendiri? (Kelab Pendita, UUM)

◦•●LOΌNA●•

Get a Publisher?


Atau traditional publishing. 

Penerbitan karya di Malaysia sedikit berlainan daripada negara luar. Kalau di Malaysia, penulis terus hantar manuskrip kepada rumah penerbitan. Manakala sistem di luar negara, penulis menggunakan agent untuk melobi manuskrip kepada rumah penerbitan. Jika bernasib baik, akan ikat kontrak. Ada perbezaan yang lain juga tapi saya kongsikan apa yang berlaku di Malaysia.

THE PROS 

1. Prestij, Pujian & Pengakuan
Sesetengah penulis merasakan perasaan begini. Jika manuskrip gagal diterbitkan, pastilah mengundang rasa kecewa. Namun, jika berjaya diterbitkan, penulis akan mendapat ketiga-tiga perkara di atas. Prestij, Pujian dan Pengakuan. Walaupun buku yang dijual nanti kurang mendapat sambutan, sekurang-kuranya kamu yakin ada seseorang yang menganggap karya kamu berbaloi.

2. Kerjasama Dengan Kedai Buku Sangat Mudah
Rumah penerbitan yang menguruskannya untuk anda. Karya anda berada dirak buku dan bookstores akan membayar kepada rumah penerbitan dalam satu invoice kepada publisher termasuk buku yang akan dipulangkan. Biasanya buku akan berada di bookstore dalam suatu tempoh.

3. Professional Team 
Rumah penerbitan menyediakan semuanya. Editor, designer dan sebagainya. Namun, pemasaran bergantung sejumlah bajet rumah penerbitan mahu laburkan. Rumah penerbitan biasanya akan melabur kepada booksellers berbanding calon pelanggan. Namun, sekurang-kurang sales team harus membawa buku ke bookstores. Ramai saja pembaca bertanya-tanya kepada penulis buku baru penulis tidak masuk ke kedai buku berhampiran mereka.

4. Zero modal & Pendahuluan Royalti
Penulis tidak perlu mengeluarkan modal untuk menerbitkan buku. Segalanya ditanggung rumah penerbitan. Malah dalam kontrak sudah dijanjikan pendahuluan royalti namun bergantung kepada rumah penerbitan. Ada yang tidak memberi pendahuluan royalti namun dibayar sekaligus apabila tarikh bayaran sudah matang. Ada yang membayar penuh genap sebulan dipasaran. Ada dibayar habis satu cetakkan dan ada yang mengikut jualan buku. Penulis harus bertanya kepada rumah penerbitan atau kepada novelis yang pernah bekerjasama dengan rumah penerbitan tersebut.

5. Hadiah Sastera 
Biasanya dicalonkan oleh rumah penerbitan jika tidak salah. Seperti Anugerah Buku Negara.

6. Brand-name Authour
Superstar writer dan dibawahnya A list writer. Fufu Teringin? Contoh superstar writer ialah Stephen King dan J.K Rowling. A list? Seperti Nora Roberts. Biasanya penulis lama menerima layanan baik dari rumah penerbitan. Dan pengalaman setiap orang berbeza. Saya akui saja biasanya penulis dibawah rumah penerbitan lebih mudah membina brand-name.

THE CONS

1. Proses Yang Perlahan

Menunggu giliran terbit setelah manuskrip kita diluluskan. Pengalaman paling lama saya ialah hampir dua tahun menanti giliran. Sekarang saya menunggu hanya beberapa bulan. Hanya berhalangan jika antara rumah penerbitan ingin menerbitkan karya saya terlebih dahulu. Ada yang mengambil tempoh sebulan saja untuk editing dan masuk ke kilang untuk diterbitkan pada hujung atau awal bulan. Kita tidak boleh menjangka. Perbezaan bulan antara karya untuk diterbitkan juga akan bertambah lama apabila penulis menghantar banyak karya ke rumah penerbitan berbeza. 

2. Kreativiti Di Kawal

Betul ke? Fufufu Ya, jika editor yang bertanggungjawab ke atas manuskrip kamu sejenis tidak sekepala dengan kamu. Wujud penulis yang tidak gembira kerana tajuk, jalan cerita yang diubah, cover buku dan cara pemasaran rumah penerbitan. 

Makanya nasihat saya, jadilah penulis terbaik. Tulis kisah yang editor sendiri tidak dapat menghalang anda untuk maju ke depan. Pakai topi penulis, topi editor dan topi pembaca berulang kali. Sekurang-kurangnya mempertahankan bahagian isi cerita. Berbincang dengan mereka secara baik jika masing-masing berkeras. Mungkin kamu mudah kalah kerana diri kamu hanya penulis baru. Kalau kamu okey untuk meneruskan karya diterbit bawah rumah penerbitan dan menerima aturan, tidak apa-apa. Ada sesuatu yang kamu harus lepaskan demi menerbitkan karya. 

3. Kadar Royalti Rendah

Setiap rumah penerbitan berbeza peratus bayaran royalti buat penulis. Ada yang rendah kadar royalti namun diberi bayaran penuh selepas sebulan. Ada yang standart rate tapi tunggu berjanggut atau tarikh ranum. Berbeza cara bayaran selepas cetakkan kedua, mengikut jumlah jualan buku pula. Lihat dulu rumah penerbitan yang mana. Namun, bersedia saja jika bayarannya tidak sesuai jangkaan kerana kita tidak dapat meneka ragam pasaran. 

4. Kekurangan Bantuan Pemasaran 

Ini yang selalu menjadi topik perbincangan dikalangan penulis. Ya, ramai penulis hanya mahu menulis sahaja yang bermaksud urusan selebihnya adalah tugas penerbit. Kita juga harus menerima hakikat bahawa rumah penerbitan mungkin saja tidak mengutamakan kita sebagai salah seorang penulis yang termasuk dalam bajet promosi. Nasihat saya, dari awal penulis perlu memfokuskan pada marketing dan branding pada diri sendiri. Bantu diri kamu sendiri. Penulis Malaysia bukan semua kaya raya dengan hasil jualan buku. Antara sebab penulis menghantar karya ke rumah penerbitan adalah kerana mereka tidak mempunyai modal untuk mengupah sales team atau tidak mengetahui sistem jualan antara agent yang mereka perlu lantik sendiri.

Bagaimana melakukan marketing dan branding diri? Kita akan kupas dilain kali.

◦•●LOΌNA●•


Penulis harus ambil serius tentang kontrak. Fikirkan kerja keras kamu untuk sampai di plotform ini dan usaha membangunkan brand kamu sendiri. 

Look at the do not compete clause. Nama pena, lanjutan siri novel yang sama dunianya, sama setiap wataknya, Hati-hati jika anda berniat untuk menulis karya siri namun dalam kontrak mereka mahu memegang semua sirinya dan tidak membenarkan penulis menerbitkan karya lain dengan rumah penerbitan lain. Malah boleh menafikan hak untuk terbit sendiri.

Ada rumah penerbitan yang mahu mengekalkan nama pena penulis sebagai hak exclusive. Jika penulis tidak mahu mempunyai banyak nama pena, usahakan cara lain untuk menerbitkan karya. Ada banyak lagi rumah penerbitan yang tidak memegang nama pena penulis. Membina brand-name tidak mudah. Lihat juga jika ada syarat yang lebih banyak merugikan penulis. 

Lihat term contract and the reversion clause. Ada karya yang dicetak mengikut POD atau ebook. Bimbang tiada lagi cetakkan buku seterusnya sedangkan pegangan hak cipta terlalu lama. 

Fikirkan susah payah anda dan masa yang diluangkan untuk sebuah manuskrip. Adakah berbaloi? Tidak sedihkah jika melihat buku anda tidak dicetak lagi walhal masih ramai calon pembaca yang bakal menyukai karya anda. Bagaimana mereka mahu mendapatkan karya anda sedangkan produknya tidak akan di reprint lagi. Baru cetak sekali dan tidak mahu mencetak lagi. Tidak cukup jualannya. 

Ibarat ia seperti sebuah perkahwinan. Kamu tidak merancang untuk gagal cuma hubungan tidak akan berhasil. Sedangkan kamu yakin jika diusahakan, kamu mampu pergi lebih jauh. Dan kamu rasa kamu boleh melakukannya lebih baik. This is really big deal.

Jangan mengambil bulat-bulat tawaran dengan sejumlah wang yang tidak memadai semata-mata anda rasa bersyukur karya anda diterbitkan. Ia akan memakan jiwa kamu dalam jangka panjang. Ingat itu. Rumah penerbitan bukan badan amal. They are not doing you a favor by publishing your books. Mereka adalah ahli perniagaan. Mereka hanya mahu membuat duit.

Ketika saya berbual dengan pembaca, Saya bertanyakan tiga perkara. Apa buku kegemarannya, nama penulis dan nama penerbit. kebanyakkan dari mereka menjawab dua perkara. Tajuk dan nama penulis. Mereka tidak ingat nama penerbit. Mereka membeli buku bukan kerana penerbitnya. Penerbit, nama penerbitan dan imprints hanya bermakna kepada penulis dan keduanya di dalam industri. Makanya pilihan rumah penerbitan hanyalah sesuatu pencapain dan memberi makna kejayaan kepada penulis. Pembaca tidak memikirkan hal itu pun.

Sampai perenggan ini saya sudah mulai lapar. huhu

◦•●LOΌNA●•

Patut atau tidak saya menggunakan rumah penerbitan sebagai salah satu cara untuk menerbitkan karya? YES! Untuk sekian projek yang sesuai dan for the right terms and conditions. Untuk mencari pengalaman juga okey. Untuk membiasakan diri dalam industri. 

Should I Self-Publish?

Speed: You can get your books published in a matter of weeks and months, not years and years. Control: You will have complete control over the layout, design, cover page, pricing, etc. Profits: You normally make more money by self-publishing and promoting your own book.

◦•●LOΌNA●•

Self-Publish terbahagi kepada tiga iaitu The Self-Publisher, The Independent Author dan The Authorpreneurs. Kali ini saya kongsikan self-publish sebagai INDE/Independent Author.

THE PROS

1. 100% Kawalan 
Bagaimana rasanya dapat mengawal isi kandungan karya tanpa diubah jalan ceritanya? Apakah perasaan anda jika anda mendapat cover novel yang anda impikan? Pastilah membahagiakan. Anda hanya perlu berkerjasama dengan freelancers pilihan anda. Anda boleh mengubah apa saja bila bila masa. Daripada tajuk, cover buku, isi novel. Semua di tangan anda.

2. Pemberdayaan
Penulis tiada kawalan kepada harga, bila karya hendak diterbitkan, pemasaran, kulit buku, tajuk bahkan perkataan yang digunakan dihalang. Malah diminta merombak cerita sesuai kemahuan penerbit. Penulis tidak dapat belajar benda baru dan terikat dengan kehendak penerbitan. Penulis tiada pengalaman bekerja dengan professional. Namun dengan menerbitkannya sendiri, penulis dapat melakukan segalanya. Penulis selfpub terpaksa melakukan segalanya, bekerja kuat namun berbaloi dengan empowering as hell.

3. Buku Pantas Memasuki Pasaran
Apa yang saya belajar dalam dunia penulisan ini ialah jika anda tidak diberikan peluang, maka anda harus mencipta peluang itu sendiri. Lelah menanti dipilih? Maka anda harus memilih diri sendiri. Kamu meluangkan masa menulis dan edit. Lakukan semua proses dan segera menerbitkan karya dengan pantas tanpa perlu menunggu giliran. 

Jika tidak mahu menjual buku dalam bentuk fizikal, jualan online juga menguntungkan. Di masa pandemik ini ebook juga laku dijual.

4. Royalti Tinggi
Sudah semestinya. Jika menggunakan rumah penerbitan, tidak sampai suku peratusan kadar royalti. Sekurang-kurang 70% berada di tangan penulis jika diterbitkan sendiri. Jika tidak menggunakan apa-apa platform yang menggenakan bayaran kepada penulis, penulis boleh mendapat 100% hasil dengan jualan online melalui laman sosial. 

5. Kebebasan Menjual di Global Market
Kamu boleh menggunakan apa saja platform untuk menjual karya-karya kamu di seluruh dunia. Menjual karya sampai ke luar negara adalah sebuah pencapaian penulis. Bila lagi karya anda akan diterjemahkan untuk jualan luar negara? Lebih baik anda wujudkan peluang itu sendiri.

6. Focused Audience
Pernahkah anda mendengar rumah penerbitan mempunyai persyaratan mereka sendiri jika ingin menulis di syarikat menreka? Ada syarat yang mereka tetapkan. Jika selfpub, anda bebas untuk menulis apapun untuk sasaran pembaca anda.

Niche publishing means publishing to a very specific, tightly defined, focused audience. If, for example, you've been living in New York City's Manhattan for many years, and have become an expert in 'roof-top gardening in the city', this would be your niche.

7. Your Game
Saya paling menyukai bahagian ini. Quote saya, "Jangan kita mengejar kejayaan, biar kejayaan mengejar kita." Jika kita mengejar kejayaan, kita akan melakukan apa saja untuk mendapatkannya. Saya lebih suka mengelak konflik hidup yang merugikan masa. Jika kamu menjadi seorang penulis selpub yang berjaya, agent dan rumah penerbitan akan datang kepada kamu. Kamu tidak perlu merayu dan cuba mendapatkan perhatian. Semuanya datang sendiri kepada kamu. Maka, lakukan dengan baik ya.

THE CONS

1. Segalanya Dilakukan Sendiri & Mencari Bantuan Professional
Ini cabaran buat penulis yang baru pertama kali mencuba untuk terbit sendiri kerana kekurangan kemahiran. Tidak apa-apa. Semua ini adalah proses pembelajaran. Dan sudah pastilah kamu harus terus menulis, melakukan pemasaran juga penerbitan. Tugas kamu seterusnya mencari editor dan cover designer. Cari professional yang sesuai untuk melengkapkan projek-projek anda. Mereka yang tidak kisah melakukan semuanya, kerjaya sebagai penulis suatu pekerjaan yang menyeronokkan. Jika tidak, sedikit sebanyak akan menjadi liability yang kamu harus fikirkan. 

2. Tiada Prestij, Pujian & Pengakuan
Apabila kamu mendefinisikan kejayaan melalui prestij, pujian dan pengakuan daripada pelbagai pihak, mungkin menjadi penulis independent tidak sesuai buat anda. Sebenarnya, walau dibawah rumah penerbitan pun belum tentu anda mendapat semuanya. Namun, apa yang saya percaya ialah rezeki tidak pernah salah alamat. Apa cara kamu pilihpun, kalau ada usaha pasti ada hasilnya. 

3. Modal Untuk Mengupah Professional 
Bahkan untuk membeli bahan rujukan bagi karya pun mengeluarkan modal besar, inikan lagi mengupah professional untuk melengkapkan projek penulis (Saya ketawa semasa menulis bahagian ini. Ketawa sambil menangis air mata kerana kos itu bukan sedikit). Namun, berbaloi untuk pelaburan. Kerana hanya sekali sahaja untuk setiap karya. Jika tidak mahu mengubah apa-apa selepas itulah. Kos yang dikeluarkan juga untuk meneruskan hidup. Semua ini demi assets masa depan kamu.

4. Kesukaran Untuk Kerjasama Dengan Kedai Buku
Selama saya mengerluarkan karya terbit sendiri, saya tidak menggunakan bookstores kerana saya mencetak buku tidak banyak. Limited edition. Paling pun saya menggunakan agent untuk menjualkan karya secara online. Namun, menurut rakan penulis, jika ingin bekerjasama anda boleh menghubungi bookstores untuk mengetahuinya secara lanjut. Ada juga penulis sendiri ditawarkan untuk meletakkan buku di kedai buku mereka. Sekurangnya dicuba. Tiada yang mustahil.

Patut atau tidak saya memilih self-publish sebagai salah satu cara untuk menerbitkan karya? YES! Saya sangat menggalakkan jika anda ingin menjadi penulis sepenuh masa dan menjadikan ia kerjaya utama.

Itu saja buat masa ini. Semoga bermanfaat. 

Nota Syasya,
3:41AM

You Might Also Like

0 comments

recent posts

Popular Posts

Featured Post

PRINSIP SYASYA DE LUNA KETIKA BERKARYA

Hello, readers. Ketika sedang membelek laman sosial, ada content creator membuat video yang meminta kita screen shoot quote dan itu akan men...

Subscribe