­

PRINSIP SYASYA DE LUNA KETIKA BERKARYA

March 17, 2021

Hello, readers. Ketika sedang membelek laman sosial, ada content creator membuat video yang meminta kita screen shoot quote dan itu akan menjadi tiang semangat kita pada hari ini. Saya memperolehi BE PROUD OF YOUR PROGRESS.

Lagu yang saya dengar hari ini ialah Love Poem (IU). 

#ASK: Boleh Syasya kongsikan apakah prinsip yang Syasya pegang semasa berkarya? (Kelab Pendita, UUM)


◦•●LOΌNA●•


1. PENULISAN ADALAH SEBUAH ALAT UNTUK MENYAMPAIKAN PEMIKIRAN


 
Pernah mengalami kesukaran untuk meluahkan apa yang ada difikiran melalui penulisan? Saya juga tidak terlepas daripada hal ini sehingga membuatkan saya binggung. Jika masalah ini berterusan, kita akan tersekat di demensi kita sendiri. Cerita kita adalah dunia yang kita sedang duduki. Tiada sesiapa tahu kewujudannya sehingga kisah itu diterbitkan. Kita sedang membuang masa yang berharga. Teks yang kita tulis mungkin tidak sempurna namun ia menjadi jambatan situasi antara watak. Walaupun mungkin draft pertama yang kita tulis teruk, ia adalah draft pertama (Nanti akan diperbaiki juga). Tidak apa daripada membiarkan fikiran kita kosong. Kita masih duduk dikerusi penulis. Teruskan berfikir.


Prinsip saya, tulis saja apa yang terlintas difikiran. Kemudian saja diperiksa untuk penambahbaikkan dari segi tatabahasa dan sebagainya. Ulang baca supaya fikiran kita ketika itu dapat saling menyambung cerita daripada menahan otak sehingga berlaku gejala 'menangguh kerja' sehingga menjemput penyakit nombor satu penulis iaitu malas.


Bebaskan diri ketika melakukan eksplorasi cerita. Itu sebahagian daripada strategi agar mood kita sentiasa terjaga. Penulis sangat sensitif semasa berkarya. Emosi dan fikirannya harus stabil supaya dapat menghasilkan karya yang baik. Cuma, kebebasan menulis apa yang ada difikiran akan menambah lebih banyak responsif ketika proses penyemakkan. Daripada kita memakai prinsip bahawa draft pertama penulis adalah sampah, adalah lebih baik menaik taraf manuskrip tersebut. Kemahiran menulis banyak bergantung daripada apa yang kita fikir.


2. KOMITMEN KETIKA MEMAKAI 3 TOPI



Tahap ini sangat penting. Semakkan karya yang bertahap. Hal yang kadangkala dilangkau oleh penulis. Saat itulah muncul masalah setelah karya diterbitkan. Langkah ini kadangkala mengambil lebih masa. Mungkin lebih lama daripada proses menulis. Penulis baru harus belajar bahagian ini. Pengabaian bahagian ini akan kekal terrekod jangka panjang. Memperbaiki manuskrip untuk cetakkan kedua pun tidak akan memadam sejarah cetakkan pertama. Minimakan kesalahan melalui semakkan berterusan sebelum karya dicetak itu penting.

Saya akan memakai tiga topi. Topi penulis, topi editor dan topi pembaca. Proses ini berulang mengikut keperluan saya sehingga berpuas hati. Jika saya memeram manuskrip dalam satu tempoh, saya akan kembali memakai tiga topi ini. Memeram manuskrip sangat penting kerana apabila saya sudah terlupa cerita yang saya tulis, apabila manuskrip dibawa keluar untuk semakkan semula, mata saya menjadi mata pembaca. Di sini topi pembaca sedang dipakai. Saya tidak akan membenarkan identiti saya sebagai penulis untuk masuk campur. Ketika memakai topi penulis untuk semakkan pertama, sememangnya saya sangat degil untuk mengubah cerita kerana usaha menyiapkan manuskrip bukan sekejap. Namun, apabila memakai topi editor, dua kali ganda ketegasan saya. Setiap desire ini memainkan peranan. Kerana perwatakkan akan berubah mengikut perananya.

"Jangan terlalu keras dengan diri sendiri." Kata-kata ini pernah bermain di dalam fikiran saya. Namun, saya berasa lebih baik menjaga kualiti dengan ketat kerana selepas itu penulis tidak dapat berpatah balik kerana sudah dicetak dan berada di tangan pembaca. Cuma berikan masa untuk proses ini. Jangan terlalu mengejar sehingga memakan diri (kerana itu saya tidak suka deadline terlalu pendek dari tarikh permulaan menulis. Jika mahu menghantar karya, harus mengikut kemahuan dan kemampuan saya).

Mahu atau tidak, seorang penulis harus memakai tiga topi ini. Jangan malas dan mahu cepat terbit saja. Penulis harus memberi komitment untuk melakukan semakkan yang meluas. Semua penulis mengakui semakkan membantu meningkatkan penulisan mereka. Tapi ada juga yang menolak proses ini. Hanya memakai topi penulis sahaja. Sedar atau tidak, sesetengah penulis menolak bahagian ini kerana beranggapan draft/manuskrip pertama biasanya ada kekurangan yang unik. Mereka menggunakan alasan kekurangan kemahiran menulis. Kelemahan intrinsik dalam draft pertama itulah perlu diperbaiki. Mereka tidak percaya akan kemampuan diri mereka untuk memperbaiki apa yang mengganggu penulisan mereka. Bukankah proses ini akan membantu kemahiran menulis juga?

Tidak perlu semakkan luar biasa. Cukup melakukan BANYAK semakkan. Draft pertama harus dinilai setegasnya. Sedikit yang cemerlang dalam draft/manuskrip pertama. Namun, banyak penulis menjadi lebih baik dengan mengekalkan proses ini.


3. MEMAHAMI KEPERLUAN PEMBACA, NAMUN TIDAK MELETAK TEPI KEHENDAK PENULIS


Saya pernah menyentuh hal ini di post sebelumnya tentang kehendak pembaca. Seberapa banyak idea yang kamu ada, mustahil untuk diterima seratus peratus oleh pembaca kerana manusia semestinya mempunyai selera berbeza. Ini delima paling besar. Tanyalah mana mana penulis. Ada yang tertekan kerana hal yang satu ini. Saya juga pernah berada di masa masa sukar sebegini namun seiring waktu saya tidak menjadikan ia sebagai masalah besar lagi. 

Biasanya penulis baru akan mengalami peringkat ini. Saya sendiri yang tidak pernah mengalami migrain, tiba-tiba saja diserang migrain kerana penulisan. Kita berasa bingung, hampir putus asa dan jangkaan pembaca kadang kala berlebihan. Walau kita berulang kali melakukan pembaikkan karya, rasa cemas tidak akan semudahnya pergi. Kadangkala situasi ini akan membuatkan kita menjadi pemaksa. Memaksa diri agar menjadi luar biasa kepada pembaca. Walau kita mengkaji semula isi manuskrip, melakukan pertimbangan agar sesuai keperluan pembaca, kita gagal untuk mewujudkannya kerana kita berharap untuk mencapai jangkaan semua pembaca.

Pembaca mempunyai harapan. Sama ada sedar atau tidak, pembaca mula melakukan demand apabila penulis telah mencapai jangkaan pertama mereka. Makin salah jika penulis mengatakan janji. Dimana janji itu dilakukan? Didalam teks anda sendiri. Di blurb atau sinopsis yang berada di belakang buku. Atau post post promosi anda. 

Pun begitu, penulis tidak harus melupakan apakah kehendaknya disetiap karya yang dihasilkan. Mustahil cita-cita anda menulis sekadar untuk dibaca saja tanpa niat (kembali ke prinsip pertama). Apa yang ditulis oleh penulis semuanya ada sebab dan tujuan. Saya minat menulis kerana prinsip saya yang pertama iaitu penulisan menjadi alat untuk menyampaikan pemikiran saya. Pernah dengar atau tidak, ada penulis menyatakan bahawa dia menulis kerana dia ingin mencapai jangkaan yang dia tidak pernah dapat daripada bahan bacaannya selama ini? Makanya penulis juga ada kehendaknya sendiri. 

Adalah terbaik jika kehendak penulis itu sepadan pula dengan keperluan pembaca. Disebabkan alasan ini setiap penulis ada pengikutnya sendiri. Ada penulis kegemarannya sendiri. Saya ulang kembali. Penulis tugasnya menulis. Pembacalah yang harus mencari penulis yang dapat memenuhi jangkaannya. Pembaca yang harus melakukan pencarian. Penulis hanya mampu menyasarkan sesebuah kelompok pembaca namun tidak dapat menjamin semua yang ada didalam kelompok itu untuk menyukai karyanya. 

Bagi saya, ketiga-tiga prinsip saya ini dapat membantu menguruskan cabaran penulisan berterusan. Ini prinsip yang saya pegang. Lain kali saya akan berkongsi prinsip penulisan berkesan.

Nota Syasya,

5.59 PM

You Might Also Like

0 comments

recent posts

Popular Posts

Featured Post

PRINSIP SYASYA DE LUNA KETIKA BERKARYA

Hello, readers. Ketika sedang membelek laman sosial, ada content creator membuat video yang meminta kita screen shoot quote dan itu akan men...

Subscribe